تاثیر مکیدن انگشت شست در کودکان

تاثیر مکیدن انکشت شست در کودکان

یکی از مواردی که در بین کوکان بسیار مشاهده می شود ، مکیدن انگشست شست در کودکان است .

اما این امر شایع اگر به طولانی مدت بکشد ، می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند و تاثیر آن در دراز مدت باشد ، به همین منظور در این قسمت قصد داریم با تاثبر مکیدن انگشت شست در کودکان بیشتر آشنا شویم

در ادامه با ما همراه باشید .

تاثیر مکیدن انگشت شست در کودکان

یکی از عادت های متداولی که در بین کودکان مشاهده می شود ، مکیدن انگشت شست دست یا پا در کودکان است

مکیدن انگشت در کودکان
مکیدن انگشت در کودکان و تاثیر آن

 

این مورد در بین کودکان در سنین کم مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما اگر این عادت تا پس از چهار سالگی کودک ادامه دار باشد می تواند در اینده مشکلاتی ایجد کند و در زمانی که  کودک شما شروع به از دست دادن دندان‌های شیری خود نموده و آغاز رویش دندان‌های دائمی خود را دارد، بسیار اهمیت دارد که دیگر اقدام به مکیدن انگشت نکند.

عادت کردن به مکیدن انگشت یا گاها پستونک می‌تواند منجر به بد شکل شدن سقف دهان یا کام (malformed roof of the mouth) شود. همچنین می‌تواند موجب جابجایی فک بالا و پایین شده و نحوه تکلم کودک را تحت تاثیر قرار دهد

البته در اکثر موارد کودکان این عادت را ترک می کنند ، اما بسیار حائز اهمیت می باشد که والدین نیز به این مورد دقت کنند

مکیدن انگشت شست یا استفاده مداوم از پستانک می تواند تأثیر طولانی مدتی بر گفتار و سخن گفتن کودک داشته باشد و علاوه بر این بر رشد جسمی حفره دهانی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

عوارض مکیدن انگشت شست

مشکلات مکیدن انگشت
مشکلات مکیدن انگشت

همان طور که صحبت شد ، کودکان ممکن است به مکیدن انگشت خود عادت داشته باشند ، اما این روند نباید تا بعد از چهار سالگی یا تا زمان رشد دندان های دائمی ادامه پیدا کند .

عادت طولانی مدت مکیدن انگشت شست تاثیرات منفی بسیاری دارد که می توان به  ایجاد مشکل در روند رشد دهان و چیدمان دندان‌ها اشاره کرد

همچنین عدم ترک این عادت در سنین پایید می تواند باعث ایجاد تغییر در (شکل) سقف دهان شود.

مکیدن شست برای مدت طولانی می‌تواند منجر به باز شدن بایت (open bite) (فاصله بین دندان‌های جلویی در فک بالا و پایین) شود و پس از آن با قرار گرفتن و حرکت دادن زبان در این فضا، این فاصله به صورت دائمی باقی خواهد ماند.

با توجه به شناخت عوارض مکیدن انگشت شست ، باید سعی کنید تا قبل از چهار سالگی کودکتان این عادت را کنار بگذارد .

این نکته را باید در ذهن داشته باشید که مکیدن انگشت نحوه رویش و چیدمان دندان‌ها و فک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در نتیجه گفتار کودک و نحوه صحبت کردن اون نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این مساله می‌تواند باعث شود کودک نوک زبانی صحبت کند یا حروف را به شکل مناسبی تلفظ نکند.

 

مکیدن انگشت
مگیدن انگشت

 

روش و ابزار هایی جهت ترک عادت مکیدن انگشت در کودکان

ابزار ها و روش های مختلفی برای ترک عادت مکیدن انشگت در کودکان وجود دارد که سعی کرده ایم به چند مورد اشاره کنیم .

یکی از روش‌های ترک مکیدن انگشت دست و پا استفاده از ابزاری به‌نام “یادآوری عادت” است.

به کمک این ابزار که به صورت سیم هایی ضد زنگ هستند که پشت دندان های فوقانی فک بالا قرار میگیرند که به کمک باند های استیل به دندان های اسیاب متصل می شوند ، می تواند تاثیری در ترک عادت مکیدن انگشت توسط کودکان داشته باشد .

این ابزار ثابت است و به‌دلیل این که کودک نمی‌تواند آن را از دهان خارج کند در نتیجه امکان گم شدن آن وجود ندارد.

هنگامی که کودک قادر به دستیابی به لثه‌ها با شست و یا انگشت نیست، لذت بردن از مکیدن انگشت شست بسیار کم می‌شود و کودک به سادگی می‌تواند این عادت را ترک کند.

 

 

نکاتی در ترک عادت مکیدن انگشت شست

ترک عادت مکیدن انگشست شست شاید کمی سخت باشد اما به کمک نکاتی می توانید این کار را اسان تر کنید .

  • کودک خود را بخاطر این کار سرزنش یا تنبیه نکنید و بخاطر اینکار باعث نشوید که استرسش بیشتر شود ، چرا که استرس یکی از عوامل مکیدن بیشتر انگشت می باشد .
  • همان طور که گفته شد ، استرس یکی از عوامل جهت تشدید مکیدن انگشت شست توسط کودکان می شود ، لذا پیشنهاد می شود عامل استرس و اظطراب را شناسایی و برطرف کنید .
  • او را تشویق کنید و برای او هدایایی در نظر بگیرید .
  • هنگامی که کودک شما در حال مکیدن انگشت شست خود است ، می توانید با دادن اسباب بازی به او از این امر جلوگیری کنید .

 

دندانپزشک اطفال مشهد
دندانپزشک اطفال مشهد

 

برای کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید لینک زیر را باز کرده و مطالب مرتبط به دندانپزشک اطفال را مشاهده و بیشتر با نکات آن آشنا شوید .

 

دندانپزشک اطفال – دندانپزشک کودکان

 

همچنین در صورتیکه کودک شما نیاز به معاینات دندانپزشکی دارد می توانید با شماره ۰۵۱۳۸۸۴۴۴۰۰ در تماس باشید و وقت خود را رزرو نمایید .

 

درباره ی jalalzade

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *