دندان قروچه – سایش دندان چیست ؟

دندان قروچه

دندان قروچه یا سایش دندان چیست ؟

به ساییدن دندان‌‌ها به هم یا گره‌کردن فک گفته می شود .

دندان قروچه ممکن است عوارض بدی داشته باشد که نیاز است در اولین زمان تشخیص داده شده و برای درمان مورد نظر اقدام شود .

در ادامه در مورد این نوع بیماری اطلاعات بیشتری بدست خواهید آورد … .

دندان‌قروچه معمولاً در خواب عمیق یا زمانیکه فرد استرس دارد اتفاق می‌افتد.

متخصصین عقیده دارند که دو تا سه نفر از هر ۱۰ کودک دچار دندان‌قروچه می‌شوند ولی اکثر آنها به مرور زمان آن‌را ترک می‌کنند.چون دندان‌قروچه اغلب در طی خواب رخ می دهد، بیشتر افراد متوجه آن نمی شوند، اما سردرد مداوم یا آرواره (فک) زخمی نشان دهنده ی دندان‌قروچه است.

دندان قروچه معمولا علامت مشخصی ندارد اما ممکن است فشار دندان ها به همدیگر به حدی باشد که بر سطح دندان ها اثر بگذارد و مینای دندان را از بین ببرد. از بین بردن مینای دندان، باعث افزایش حساسیت دندان ها، ترک خوردن دندان ها و حتی شکستگی آنها می شود.در دندان های عقبی هم گاهی باعث از بین رفتن برجستگی های روی سطح دندان ها می شود.

البته در بعضی مواقع علایم دیگری هم دیده شوند مثلا سردرد، دندان درد، لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، درد گردن، بی خوابی، زخم یا درد در قسمت گونه، گوش درد، صدا هنگام باز و بسته کردن فک، حساسیت شدید دندان ها و دندانه دارشدن زبان به خصوص در قسمت های کنار هم گاهی به چشم می خورند.

برخی از کودکان بیش‌فعال هم دچار دندان‌قروچه می‌شوند و گاهی‌اوقات کودکانی که دچار بیماری‌ها و مشکلات دیگر (مثل اختلالت دماغی) هستند یا داروهای خاصی استفاده می‌کنند هم دندان‌قروچه می‌کنند.

 

علائم و نشانه های دندان قروچه یا سایش دندان چیست ؟

انقباض ریتمیک عضلات فک

•    صدای ساییدن دندان ها روی هم هنگام شب که ممکن است هم اتاقی شما را اذیت کند.
•    سردرد در هنگام صبح
•    سفتی و دردناک شدن عضلات فک_ این امر باز کردن دهان مخصوصا موقع صبح را دشوار و دردناک می کند.
•    درد طولانی مدت در صورت
•    دندان های آسیب دیده و شکسته و یا لثه ی آسیب دیده
•    درد مفصل فک
•    تورم (به ندرت) در گوشه ی فک پایین در اثر دندان قروچه. ساییدن دائمی دندان ها به هم، عضلات فک را ورزش می دهد. همانند ورزش وزنه برداری، این حرکت دایمی، باعث می شود عضلات بزرگتر شوند. پس از توقف دندان قروچه، تورم عضلات برطرف شده و عضلات دوباره به حالت عادی برمی گردند.

 

به طور کلی می توان اعلام کرد :

علائم و نشانه‌هایی که می‌تواند در نتیجه دندان‌قروچه در طول شب ایجاد شود شامل درد فک در هنگام بیدار شدن از خواب، خستگی یا خشکی مفصل فک، صدا دادن مفصل فک (بطور خاص در هنگام بیدار شدن از خواب)، فرسایش زیاد دندان، و بزرگ شدن عضلات فک است.

با توجه به اینکه دندان‌قروچه می‌تواند به صورت دوره‌ای در طول عمر فرد ایجاد شود، مواجه شدن با فرسایش دندان الزاماً به معنی وجود عادت دندان‌قروچه در زمان حال نیست

 

علائم دندان قروچه

علل دندان قروچه چیست ؟

 

دندان قروچه می تواند علت های مختلفی داشته باشد. برخی کارشناسان بر این عقیده اند که دندان قروچه چیزی غیر از یک عادت نیست. دندان قروچه همچنین ممکن است در نتیجه ی واکنش بدن به عدم قرارگیری صحیح دندان ها روی هم ایجاد شود.

همچنین این عارضه ممکن است در اثر ابتلا به بیماری های نادر عصب و عضله ی صورت به وجود آید. در موارد نادر، دندان قروچه می تواند از جمله آثار جانبی برخی داروهای ضد افسردگی باشد. این داروها شامل فلوکستین، سرترالین و پاروکستین می باشد.
افرادی که به دندان قروچه ی شدید مبتلا هستند، ممکن است دچار آسیب به دندان ها و یا شکستگی دندان ها شوند. ساییدن دندان ها به یکدیگر می تواند باعث ساییده شدن لایه ی خارجی مینای دندان شود. در نتیجه عاج دندان بدون پوشش می شود. این امر می تواند باعث ایجاد حساسیت دندان ها شود. همچنین در اثر ابتلا به دندان قروچه ی شدید، ممکن است مشکلات زیر ایجاد شود:
•    برخی از موارد اختلالات فک که با عنوان اختلات فکی_ گیجگاهی شناخته می شود
•    ابتلا به سردرد پس از بیدار شدن از خواب
•    درد صورت با علت ناشناخته

 

 

 طول دوره ی حدودی جهت درمان دندان قروچه چقدر می باشد ؟

بیش از نیمی از کودکانی که در سنین ۳ تا ۱۰ سالگی دندان قروچه می کنند، تا سن ۱۰ سالگی خودبخود این عمل را متوقف می کنند.

در نوجوانان و بزرگسالان، این مدت زمان به علت ایجاد دندان قروچه بستگی دارد. برای مثال اگر دندان قروچه ی فرد در اثر استرس ایجاد شده باشد، ممکن است چندین سال طول بکشد.

اما اگر این وضعیت در اثر مشکلات دندانی ایجاد شده باشد، پس از ترمیم و اصلاح این مشکلات، برطرف خواهد شد. اغلب اوقات این مشکل تنها با چند جلسه مراجعه به دندانپزشک برطرف خواهد شد.

 

 

درمان دندان قروچه به چه صورت می باشد ؟ 

 

تراز فک

دندانپزشکان احتمالاً موقعیت فک را با کمک ارتودنسی اصلاح خواهند کرد. در مواردی که موقعیت فک کودک شما نامناسب است، ممکن است دندان‌پزشک از عمل جراحی فک استفاده کند.

روکش و پل دندانی

در موارد حاد، ممکن است لازم باشد تا دندان‌پزشک از پل یا روکش دندان استفاده کرده و سطوح دندان شما را به‌ کلی اصلاح کند.

درمان دندان‌های حساس

بروکسیزم می‌تواند باعث ساییده شدن دندان‌های شما شده و حساسیت دندان‌ها را بالا ببرد.

وسایل محافظتی دهان

وسایل محافظتی که به آن‌ها گاردهای شبانه نیز گفته می‌شود، وسایلی محافظتی و مانند پلاک های ارتودنسی‌اند که دندان‌های فک بالا یا پایین را می‌پوشانند. این گارد می‌تواند دندان‌های شما را در برابر فشار ناشی از دندان‌ قروچه ‌یا قفل شدن فک محافظت کرده و از ساییده شدن دندان‌های آسیا بر روی یکدیگر جلوگیری کند.

  • ممکن است دندان‌پزشک یک گارد محافظتی مخصوص را برای  شما بسازد که شب‌هنگام درون دهان قرار گرفته و از دندان قروچه و درد پس ‌از آن جلوگیری می‌کند. این کار می‌تواند از آسیب بیشتر به دندان‌ها جلوگیری کند. در برخی از موارد، این کار می‌تواند به اصلاح موقعیت دندان‌ها و ماهیچه‌های شما نیز کمک کند.

مهم است که این وسایل از دندان‌های شما به‌ خوبی مراقبت کرده و اجازه دهند شما به هنگام شب به ‌خوبی بخوابید.

 

Bruxism
Bruxism

درمان استرس

می‌توان با مراقبت‌های مناسب و مخصوص، از بروکسیزم در اثر استرس جلوگیری کرد. خبر خوب اینکه اکثر افراد در نهایت این عادت را کنار می‌گذارند، ولی تعیین وقت ملاقات با دندانپزشک زیبایی  و تشخیص عارضه ضرری نداشته و به شما این اجازه را می‌دهد تا این عارضه را به بهترین شکل درمان کنید.

 

 

شما می توانید برای رزرو وقت خود با شماره ۰۵۱۳۸۸۴۴۴۰۰ در تماس باشید

 

آدرس : مشهد – بلوار کوثر – بین کوثر شمالی دو و چهار – ساختمان پزشکان فارابی – طبقه دوم – مطب دکتر جلال زاده .

 

 

درباره ی jalalzade

همچنین ببینید

معاینه دندان در مشهد

معاینات دوره ای دندانپزشکی

چرا معاینات دوره ای دندانپزشکی اهمیت دارد؟ چکاپ دندان ( معاینات دوره ای دندانپزشکی ) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *