بریج دندان

بریج دندان

ممکن است برای شما هم اتفاق بیافتد که دندان هایتان را بنابر دلایلی از دست بدهید  و جای خالی این دندان دیده شود و شما را کمی اذیت کند ، اما روش هایی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارد که در این پست قصد داریم در مورد بریج دندان ( پل دندانی ) صحبت کنیم .

بریج دندان را می توان یک نوع دندان مصنوعی دانست که این دندان توسط دندان های طرفین در جای خود نگه داشته می شود که به آن پونتیک گویند .

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد بریج دندانی بدست بیاورید .

بریج دندان چیست  ؟

بریج دندان به معنای پر کردن فضای ایجاد شده توسط یک یا چند دندان از دست رفته می باشد که می توان به کمک بریج این مشکل را برطرف کرد .

اما اگر بخواهیم در مورد نوع عملکرد بریج دندان بیشتر بدانیم می توان گفت ، یک بریج دندان از دو تاج برای دندان های واقع در دو سوی دندان از دست رفته تشکیل شده است.

دندان های پایه که به آن اباتمنت نیز گفته گفته می شود به عنوان لنگر ( تکیه گاه )عمل می کنند که ممکن است دو دندان کناری باشند و به دندانی که در این بین به کار می رود پونتیک گویند .

این دندان ها می توان از جنس های مختلفی باشد مانند طلا ، آلیاژ ، پرسلن و یا ترکیبی از آن ها باشد .

 

طول عمر بریج دندان

یکی از سوالاتی که زیاد از ما پرسیده شده در مورد طول عمر بریج دندانی می باشد . طول عمر بریج دندانی به عوامل زیادی بستگی دارد که سعی کرده ایم در این مورد توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارئه کنیم .

بریج ها می توانند تا زمانی که دندان های اطراف قدرت نگه داشتن آنها را داشته باشند، در دهان بمانند.

در صورتی که دندان های اطراف این جای خالی، ضعیف، شکسته و یا به هر طریقی قادر به نگه داشتن بریج نباشند، می توان از گزینه های دیگری نظیر ایمپلنت برای پرکردن جای خالی استفاده کرد.

مهمترین اقدامی که میتوانید برای افزایش طول عمر روکش و بریج انجام دهید، رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان است.

در صورتی دندان یا استخوان تکیه گاه بریج به واسطه بیماری لثه دچار اشکال شود، بریج پشتیبان خود را از دست میدهد و خراب میشود. سلامت دندانها و لثه های خود را با نخ دندان کشیدن و دو مرتبه مسواک زدن در روز (با خمیر دندان حاوی فلوراید) حفظ کنید. همچنین مرتبا برای چکاپ باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

ما پیشنهاد می کنیم از جویدن مواد غذایی سفت با این بریج ها خودداری کنید تا دچار شکستگی نشوند .

 

مزایای بریج چیست؟

بریج مزایای زیادی دارد و با توجه به نظر دندانپزشک می توان از این درمان استفاده کرد .

– بریج ناحیه بی دندان را پر میکند و می تواند بر روی ظاهر دندان ها تاثیر گذاشته و لبخند شما اصلاح شود و همچنین تاثیر بسزایی در صحبت کردن و جویدن خواهد گذاشت .

بریج ها قابلیت انتخاب رنگ دارند و در زمان ساخت آن با توجه به رنگ انتخاب شده و نظر دندانپزشک ، می توان رنگی به نزدیکی رنگ سایر دندان ها را ساخت  .

– بریج میتواند سالیان سال مورد استفاده قرار گیرد به شرط آنکه بهداشت آن رعایت شود و حادثهای برای آن پیش نیاید و می توان گفت این درمان دوام و ماندگاری بالایی دارد .

– دندانهای طبیعی و پایه بریج زیر روکش سالم مانده و در صورت رعایت بهداشت پوسیده نخواهد شد و از حرکت آنها به سمت ناحیه بی دندانی محافظت به عمل خواهد آمد.نمایید.

انواع بریج دندان

انواع اصلی بریج دندانی به چند دسته نقسیم می شود که سعی کرده ایم آنها را معرفی و توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم .

بریج سنتی

بریج معلق

بریج پیوند مریلند

بریج دندان با حمایت ایمپلنت

 

  • بریج‌های معمولی یا سنتی:
  • بریج های معمولی رایج ترین بریج دندان هستند که افراد از آن استفاده می کنند  .
  • در بریج های معلولی یا سنتی ، روکش دندان در دو طرف دندان از بین رقته قرار داشته و دندان مصنوعی در بین قرار دارد تا به منظور پر کردن فضای دندان از بین رفته استفاده شود

x2

  • بریج معلق:
  • ممکن است در بعضی موارد  دندان طبیعی فقط در یک طرف دندان از بین رفته وجود داشته باشد  و مانند روش سنتی و معمولی به این حالت نباشد که در دو طرف دندان بافی بماند ، از بریج معلق برای رفع مشک  استفاده می‌شود.
  • در روش بریج معلق ، دندان مصنوعی به روکش دندان طبیعی فقط در یک طرف بریج متصل می‌شود.

x3

  • بریج پیوند مریلند:
  • این نوع بریج به عنوان بریج پیوند رزین نیز شناخته می‌شود. در حقیقت در این حالت دندان مصنوعی به دو بال یا زائده متصل شده و این زائده‌ها به پشت دندان‌های طبیعی دو طرف بریج متصل می‌شوند.

x4

  • بریج‌های دندان با حمایت ایمپلنت:
  • آخرین نوآوری ایجاد شده در حوزه بریج دندان به صورتی است که برای نگه داشتن بریج در محل از ایمپلنت استفاده می‌شود. هنگامی که ایمپلنت داخل استخوان فک قرار گرفت، بریج دندان به آن متصل می‌گردد. به خاطر جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک، ثبات و پایداری این نوع بریج در محل بسیار زیاد است و معمولاً از این روش برای مواردی استفاده می‌شود که حمایت مناسب در دو طرف بریج برای نگه داشتن آن در محل وجود نداشته باشد.

x5

 

 

 

مراقبت های بعد از بریج دندان

مراقبت های بعد از بریج دندان

بعد از اینکه بریج دندانی کردیم باید نکاتی را رعایت کنیم تا درمانمان با مشکلی مواجه نشود ، در این راستا لطفا نکات ذیل را مطالعه بفرماییید .

 

  • از خوردن غذاهای چرب، چسبناک (مثل آدامس، کارامل) اجتناب کنید چون احتمال دارد که به روکش بچسبند و باعث درآمدن روکش شوند ( بخصوص در روز های اولیه )
  • اگر در یک طرف دهان روکش موقت دارید کمتر با این طرف دهان غذا بجوید، بخش عمده‌ی جویدن را به طرف دیگر دهان تغییر دهید.
  • از خوردن غذاهای سفت (مانند سبزیجات خام) اجتناب کنید چون باعث درآمدن یا شکستن روکش می‌شوند.
  • هنگام تمیز کردن دندان‌هایتان با نخ دندان، به جای اینکه نخ دندان را به طرف بالا بکشید به آرامی آن را بین دندان ها بلغزانید. بالا کشیدن نخ دندان باعث می‌شود روکش موقت از جای خود دربیاید.
  • ممکن است لثه‌ها پس از درمان درد داشته باشند. تا جایی که ممکن است این ناحیه را تمیز نگه دارید، آب نمک گرم را برای مدتی در دهان خود نگه دارید و به آرامی خارج کنید.

 

 

در صورتی که هرگونه سوالی در مورد بریج دندانی دارید می توانید با شماره ۰۵۱۳۸۸۴۴۴۰۰ در تماس باشید .

آدرس : مشهد – بلوار کوثر – بین کوثر شمالی دو و چهار – ساختمان پزشکان فارابی – طبقه دوم – مطب دندانپزشکی دکتر مرضیه جلال زاده .

 

درباره ی jalalzade

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *