آبسه دندان

آبسه دندان چیست

آبسه دندان چیست ؟ چی زمانی دندان ما آبسه می کند  ؟

آبسه در اصل یک نوع عفونت است که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و در یک بازه زمانی باعث ایجاد درد ها و ناراحتی هایی برای شما شود .

درمان آبسه دندانی بسیار حائز اهمیت می باشد و در زمانی که با این مشکل مواجه شدید حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید .

در ادامه در مورد آبسه دندان توضیحات بیشتری خواهیم داد ، با ما همراه باشید .

آبسه دندان چیست ؟ Tooth abscess

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می شود که دندان های شما در شرایط بدی باشند. پوسیدگی دندان در این افراد امر رایجی است.

معمولا آبسه بعد از پوسیده شدن دندان بوجود می‌آید. آبسه به تدریج می‌تواند به عاج و مینای دندان آسیب برساند.

آبسه به تجمع گره ای از چرک گفته می شود که در داخل دندان یا لثه شکل می گیرد. آبسه معمولا یک عفونت باکتریایی است که اغلب در پالپ نرم دندانی انباشته می شود.

دندان‌ها تحت عوامل مختلفی دچار آلودگی می‌شوند که این آلودگی می‌تواند منجر به بروز آبسه شود. این آلودگی‌ها می تواند بنابر شرابط مختلفی ایجاد شود مانند زمانی که شما دچار بیماری لثه یا همان پریودنتال هستید یا دندان های ترک خورده ای دارید و به خصوص زمانی که پوسیدگی دندان شما شدید است و گسترده شده و حفره های عمیقی ایجاد کرده است .

 

انواع آبسه های دندان

 

 

انواع آبسه دندان

آبسه لثه

آبسه لثه تنها در بافت لثه است و بر روی دندان یا لیگامان پریودنتال تاثیر نمی گذارد و این نوع آبثه بسیار شایع می باشد .

آبسه لثه یا پریودنتال زمانی ایجاد می‌شود که لثه شما عفونی شده (بیماری لثه)

بیماری‌های لثه باعث می‌شوند که لثه ملتهب (گرم، متورم و قرمز) شده و از روی ریشه دندان کنار رود. در این صورت فاصله کوچکی ایجاد می‌شود که دسترسی به آن برای تمیز کردن بسیار دشوار است.

خب به مشابهه سایر حالت های آبسه ، این نوع آبسه نیز باعث ایجاد التحاب و درد می شود که باید در سریع ترین زمان مورد درمان قرار بگیرد .

 

آبسه پری اپیکال

این آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که لایه خارجی دندان شما (مینای دندان) سوراخ شود. باکتری‌ها از این طریق به داخل مرکز دندان (پالپ) که بافت‌ها و عصب‌ها در آن قرار دارند نفوذ می‌کنند.

باکتری‌ها باعث عفونی شدن پالپ شده و سپس به استخوان‌هایی که اطراف دندان را احاطه کرده‌اند می‌رسند و در اینجا است که آبسه پریاپیکال شکل می‌گیرد. آبسه در انتهای ریشه دندان شکل گرفته و به استخوان‌های اطراف آن گسترش می‌یابد. در صورتی که این عارضه بدون درمان رها شود از یک حفره کوچک در دندان تبدیل به پوسیدگی شدید دندان می‌شود

 

علائم آبسه چیست؟

یکی از مواردی که باید به آن دقت کنیم ، علائمی که باعث می شود به آبسه دندانی شک کنیم و در زمانی که احتمال می دهیم دچار آبسه دندان شده ایم ، جهت معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنیم .

زمانی که در هنگام جویدن ، درد در ناحیه آسیب دیده داشتید ، زمانی که در با مجاورت و لمس آن قسمت دچار درد می شوید .

حساسیت های غذایی که ممکن است با گاها با نوشیدن مایعات نیز خود را نشان دهد  ( هنگامی که نوشیدنی سرد یا گرم می نوشید ممکن است با این حساسیت ها مواجه شوید .

یکی دیگر از علائم آبسه می تواند طعم و بوی بد دهان باشد .

در زمان هایی ممکن است شما دچار تب شوید و یا گاها ناخوشی احوال و درد های مختلفی را تجربه کنید که منشا آن آبسه دندان شماست.

و همچنین می توان به مواردی مانند تریسموس که در آن باز کردن دهان سخت است و همچنین دیسفاژی ( مشکل بلع ) نیز اشاره کرد که جزئی از علائم آبسه دندان می باشد

به مراتب این مشکل اصولا با تورم و درد همراه هستند که پیشنهاد می شود در اولین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کنید .

 

راه هاي تشخيص آبسه و درمان آبسه

راه هاي تشخيص:

معاینات دندانپزشکی

استفاده از رادیو گرافی دندان
ضربه آرام به دندان ها
آزمايش حرارتي
تست الکتریکی دندان
وقتي چرک تخليه مي شود علايم آبسه فرو کش ميکنند اما عفونت کما کان پابرجاست تا زماني که دندان درمان شود و نباید این درمان را به تعویق بیاندازیم .

 

 

در صورتیکه هر گونه سوالی در مورد آبسه دندانی داشتید و یا نیاز به معاینات دندانپزشکی دارید می توانید با شماره ۰۵۱۳۸۸۴۴۴۰۰ در تماس باشید .

 

 

 

درباره ی jalalzade

همچنین ببینید

خدمات دندانپزشکی مطب دکتر جلال زاده

معرفی خدمات دندانپزشکی مطب دکتر جلال زاده

در این قسمت می خواهیم شما را با خدمات دندانپزشکی زیبایی آشنا کنیم و به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *