جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل
جراحی دندان عقل

یکی از سوالات همیشگی و حتی می توان گفت یکی از نگرانی های افراد در بحث دندانپزشکی ، سوال هایی است در مورد جراحی دندان عقل ، که آیا دندان عقل را باید کشید ؟ چه زمانی نیاز به جراحی هست ؟ و در چه سنی و چه شرایطی باید دندان عقل را کشید ؟

در این قسمت قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد جراحی دندان عقل در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم .

جراحی دندان عقل :

سومین دندان آسیا یا می توان گفت سومین دندان مولار در دندان های دائمی را دندان عقل می گویند.

این دندان ها آخرین دندان هایی هستند که در فک وجود دارد .

دندان عقل در حدود ۱۷ سالگی رشد می کند که به عنوان آخرین دندان در قوس فکی هستند ، در بعضی موارد ممکن است این دندان به صورت کامل رشد نکند و نهفته باشد که بنابر دلایل مختلف این دندان زیر لثه مانده و خارج نمی شود ، اگر این دندان مشکل ساز باشد باید به دندانپزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز جراحی دندان عقل برای شما انجام شود

از آنجاییکه این دندان حدود در ۱۷ سالگی رشد می کند، به همین علت آن را دندان عقل نام داده اند. چهاردندان عقل در ۲ فک هر انسان وجود دارد که در واقع آخرین دندان ها در قوس فکی هستند

 

انواع دندان عقل با توجه به رشد آن:

دندان عقل به شکل های مختلفی می تواند رشد کند که نهایتا ممکن است دندان عقل شما به خوبی رشد کرده و شما بتوانید به راحتی آنرا ببینید ، دندان نهفته باشد ، دندان نیمه نهفته باشد یا در بعضی موارد اصلا وجود نداشته باشد .

دندان عقل برای اینکه بواند رشد کند به فضای کافی در استخوان فک نیاز دارد ، حالا فرض کنید این مقدار کافی نباشد ، دندان عقل در این شرایط به شکل نهفته و یا نیمه نهفته خودش را نشان می دهد .

اما گاها در مورد جهت ها هم میشه صحبت کرد و اینکه در دسته بندی های مختلف آن را قرار داد .

در ادامه رشد دندان عقل در زوایا مختلف را توضیح مختصری داده ایم :

– با زاویه ای به سمت دندان بعدی رشد کند (مولر دوم)
– با زاویه ای به سمت پشت دهان رشد کند
– با زاویه ای مناسب نسبت به دندان های دیگر رشد کند ، گویی دندان عقل “دراز کشیده” در داخل فک است
– مانند سایر دندان ها مستقیماً بالا یا پایین رشد کند اما در ناحیه فک قرار گیرد

دندان عقل

 

چه زمانی دندان عقل را باید بکشید؟

از حدود سن ۱۷ سالگی رشد دندان عقل شروع می شود ، اگر این رشد به صورت صحیح انجام نشود مشکلات مختلفی برای فرد می تواند ایجاد کند .

گاها ممکن است این مشکلات به همراه درد نباشد ، یعنی صرفا نباید منتظر درد بود و ممکن است نوع رشد این دندان باعث ایجاد مشکل برای سایر دندان ها شود که مشخصا در این زمان باید دندان عقل شما جراحی شود .

در چکاپ های دوره ای ، دندانپزشک شما به کمک عکس رادیولوژی می تواند وضعیت سلامت دندان های شما و روند رشد دندان عقل شما را بررسی کند و در صورت نیاز اقدامات لازم را جهت کشیدن دندان شما انجام بدهد .

 

دندان عقل چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند ؟

اگر دندان عقل به خوبی رشد نکند و نهفته باشد می تواند مشکلات مختلفی برای شما ایجاد کند ، یکسری از موارد احتمالی شامل می شود از :

پوسیدگی دندان بخاطر جمع شدن پلاک و ذرات غذا که می تواند خود دندان عقل یا دندان کناری را درگیر کند .

ایحاد ورم و درد لثه که می تواند منجر به درد یا عفونت شود که در نهایت نفس بد بو ، حرکت محدود فک ، ورم و درد را در بر دارد .

دندان عقل می تواند باعث ایجاد فشار به دندان کناری شود که می تواند در نهایت باعث کج شدن دندان کناری شود و به همین ترتیب مشکل به هم فشردگی و نامرتبی دندان ها شروع می شود و می تواند تاثیرات بدی بگذارد .

تشکیل کیست نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که دندان عقل می تواند ایجاد کند .

مشکلات ایجاد شده توسط دندانپزشک قابل تشخیص و قابل حل است ، پس پیشنهاد می کنیم معاینات دوره ای خود را فراموش نکنید .

 

در صورتیکه جراحی دندان عقل خود را انجام داده اید ، باید نکاتی را حتما بعد از جراحی دندان رعایت کنید ، که می توانید لینک زیر را باز کرده و این نکات را مطالعه کنید .

نکات بعد از جراحی دندان

شما می توانید برای رزرو وقت خود با شماره ۰۵۱۳۸۸۴۴۴۰۰ در تماس باشید .

 

 

درباره ی jalalzade

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *