درمان ریشه | عصب کشی دندان

درمان ریشه | عصب کشی دندان

زمانی که پوسیدگی دندان گسترده می شود ، داخل دندان عفونت می گیرد یا گاها ممکن است دندان دچار آسیب دیدگی شود ، دندانپزشک با توجه به نیاز ممکن است درمان ریشه | عصب کشی دندان انجام دهد .

در این قسمت می خواهیم شما را با درمان زیشه | عصب کشی دندان بیشتر آشنا کنیم .

در ادامه با ما همراه باشید .

درمان ریشه | عصب کشی دندان چیست ؟

یکی از درمان هایی که در دندانپزشکی زیاد انجام می شود ، درمان ریشه | عصب کشی دندان می باشد ، اما در عصب کشی دندان چه کاری انجام می شود و منظور از درمان ریشه | عصب کشی دندان چیست ؟ یا گاها ممکن است در معاینات دندانپزشکی این را بشنوید که دندان شما به عصب رسیده است  و برای شما این سوال پیش بیاید که چه درمانی هم اکنون نیاز است ؟

زمانی که پوسیدگی دندان شما گسترده باشد و پوسیدگی بیش از حد پیشروی کرده باشد ، درد به قسمت عصب دندان می رسد ، گاها در این زمان درد دندان به سراغ شما می آید و درد های ضرباندار را احساس خواهید کرد یا درد های ناگهانی و به خصوص حساسیت های شدید به سرما و گرما را تجربه خواهید کرد ، در این شرایط دندان شما به احتمال زیاد نیاز به درمان ریشه | عصب کشی دندان نیاز دارد .

در مرحله اول ، دندان اول تخلیه می شود و پوسیدگی ها حذف می شود ، سپس  عصب از بین می رود و با در آخر دندان ترمیم می شود یا ممکن است در شرایطی نیاز به روکش دندان داشته باشد .

همچنین بهتر است با اصطلاحات درست این درمان نیز آشنا بشویم :

درمان ریشه ، روت کانال تراپی ( RCT ) ، اِندو ( endo )

درمان ریشه | عصب کشی دندان

تا به اینجا در مورد عصب کشی دندان و دلایل آن توضیحاتی را داده ایم ، هم اکنون قصد داریم شما را با مراحل درمان ریشه بیشتر آشنا کنیم ، در ادامه با ما همراه باشید .

 

مراحل عصب کشی دندان

در طول درمان عصب کشی دندان ، چه کار هایی انجام می شود ؟

عصب کشی دندان ممکن است در یک جلسه ۶۰ الی ۹۰ دقیقه ای انجام شود یا ممکن است در دو جلسه درمان شما تکمیل شود . در این جلسات مراحل درمان به این صورت خواهد بود :

دندانپزشک ،  پس از معاینه دندان برای شما عکس OPG خواهند نوشت که به کمک این عکس می توانند اطلاعات بیشتری در مورد درمان مورد نیاز به دست بیاورد و پس از تهیه این عکس و بررسی دندانپزشک ، درمان ریشه دندان شما در وقت گذاشته شده انجام می شود .

در شروع درمان از ژل بی حسی دندان استفاده می شود و سپس بی حسی موضعی تزریق می شود و منتظر خواهیم ماند تا دندان شما بی حس شود . سپس محافظ کوچک لاستیکی جهت خشک نگه داشتن دندان در آن ناحیه قرار می دهیم تا دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد را از سایر دندان ها جدا کرده تا از ورود آب دهان به آن جلوگیری کنیم

سپس دندان را سوراخ کرده و از ابزارهای مورد نیاز در درمان ریشه استفاده می شود که به منظور حذف کردن بافت ریشه از داخل محفظه ریشه و کانال‌های ریشه و تراشیدن روت کانال و پر کردن آن با مواد پر کننده دندان، استفاده می‌شود

پس از تراشیده شدن روت کانال ، فضای داخل ریشه را با مواد پر کننده سازگار پر می شود ، در صورتی که ترمیم دندان شما در جلسه دیگری برنامه ریزی شود ، دندان شما به صورت موقت پر می شود که به آن پانسمان می گوییم . بعد از مراجعه نهایی به متخصص ترمیم ریشه، جهت قرار دادن روکش یا سایر مواد ترمیمی روی دندان و حفاظت و باز گرداندن آن به عملکرد کامل خود، باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که دندان شما دیواره های مناسبی جهت ترمیم نداشته باشد ، باید روکش دندانی قرار بدهیم .

مراحل عصب کشی دندان

 

عصب کشی مجدد دندان چیست ؟

 

در برخی موارد ، دندانی که  عصب کشی شده است  مجددا به عصب کشی  نیاز پیدا می‎کند که علت آن می‎تواند یکی از موارد زیر باشد:

– در صورتی که عصب کشی اولیه موفق نباشد، مجددا باید عصب کشی شود.

– در برخی موارد نیز عصب کشی موفق است اما در اثر عدم مراقبت درست، دندان دچار عفونت می‎شود. در این صورت باید دندان دوباره عصب کشی گردد که جراحی پری اپیکال نیز با آن صورت می گیرد.

– زمانی که پوسیدگی ثانویه نیز در زیر دندان عصب کشی شده بوجود آمده و دندان باید روکش شود، عصب کشی مجدد دندان ضرورت پیدا می‎کند. زیرا ممکن است میکروب های موجود در پوسیدگی از طریق کانال ریشه به انتهای دندان برسد و به عفونت منجر گردند.

 

پیشنهاد می شود مراقبت های بعد از درمان ریشه دندان را با دقت بخوانید و در انجام آن دقت کنید تا مشکلی بعد از درمان برای شما پیش نیاید .

برای مشاهده این نکات ، لینک زیر را باز کنید .

 

نکات بعد از درمان ریشه دندان

 

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۵۱۳۸۸۴۴۴۰۰ در تماس باشید .

 

درباره ی jalalzade

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *